Maj 2019
Får du ind i mellem svaret "Reglementært problem", når du bestiller materialer hos et FBS-bibliotek. Men samtidigt kan du se at materialet udlånes via deres hjemmeside/OPAC?
Svaret kommer fra det bibliotek, som modtager bestillingen. Biblioteket kan sætte forskellig type status på deres udlånsmaterialer, så der er differentiering mellem netpunkt-bestillinger og OPAC-bestillinger. Det kan fx være 14-dages lån eller populære tidsskrifter, som biblioteket kun har gjort tilgængelig for reservering via egen hjemmeside, og ikke via fjernlån.
Vi har fået denne forklaring fra et FBS bibliotek:
Styring af rettigheder i Cicero
Man styrer hvorvidt en titel kan reserveres via Netpunkt i Cicero under F6- materialegrupper. F.eks. vi køber nogle bøger ind hvor der kun er et enkelt korttidseksemplar. Det er bøger, som vi tror ikke vil have den store efterspørgsel, med mindre de gøres synligt på vores 14-dages reol. Vi gør disse materialer reserverbare via hjemmesiden, og hvis der viser sig at være efterspørgsel, så indkøber vi et nyt eksemplar til almindelige lån og retter materialegruppen til ”kortidslån”, som ikke er reserverbar for nogen.
F.eks.(red.)..kan et bibliotek sagtens bestille bogen, hvis de bestiller det i vores OPAC (det vil vi helst ikke have), men har ikke mulighed for at bestille via Netpunkt – og vil få svaret ”Reglementært problem”
Bøger plejer at være i denne materialegruppe i 4-6 måneder hvorefter de bliver skiftet til almindelige udlån, som også kan fjernlånes.
Bestillinger kan også blive afvist med "Reglementært problem" hvis Afsenderbiblioteket ikke er (korrekt) oprettet i Modtagerbibliotekets lånerbase. Det kan f.eks. være bestillinger fra en filial, et FFU-bibliotek eller et udenlandsk bibliotek. Ofte vil Modtagerbiblioteket hurtigt oprette Afsenderbiblioteket i deres lånerbase og behandle bestillingen. Hvis det ikke sker, så kontakt Modtagerbiblioteket.