Guide til nye brugere på CULR (Core User Library Registry)

Hvad er CULR?
 

CULR er et system, der samler brugere på tværs af bibliotekssystemer.

En bruger er i CULR repræsenteret ved en eller flere accounts som er samlet under en patron.

Patronen har et tilknyttet GUID, som repræsenterer alle brugerne under patronen.

Dvs en bruger kan entydigt identificeres med data (GUID), som ikke er CPR eller anden følsom data.

Derudover får man ved forespørgsel i CULR alle lånerens adgange til bibliotekerne.

Alle brugerne får ved oprettelse et GUID.

Hvis en bruger knyttes til en allerede eksisterende account, bruges dennes GUID.

Hvis brugeren ved oprettelse har et CPR-nummer, så vil GUID blive persistent og brugeren beholder GUID selv efter sletning og genoprettelse.

Hvis bruger oprettes med lokalId, fx lånerkortnummer, vil GUID’en ikke blive gemt efter en sletning.

Generel information om CULR kan findes på siden: https://dbcdk.github.io/Culrservice

 

Hvordan kommer data i CULR?

Som systemleverandør kan man vælge at synkronisere sine data med CULR.

For at komme i gang med at synkronisere med CULR, skal man starte med at lave en engangssynkronisering, som opretter alle ens brugere som accounts i CULR.

Hvis en account har et CPR-nummer, som i forvejen er oprettet hos et andet bibliotek, knyttes de to accounts sammen under den fælles patron.

Derefter skal man sørge for at holde data synkroniserede.

Dvs opretter eller sletter man en bruger, eller ændrer man i kommunenr hos en bruger, skal ændringer også sendes til CULR.

 

Kom i gang med at bruge CULR

For at bruge CULR skal man have følgende:

  • Adgang til DBC's systemer via en netpunktstrippel.

  • Databehandleraftale (kontakt DBC att: Piet Seiden)

Det enkelte bibliotek kan selv tilgå egne brugerdata i CULR.

Den typiske metode er dog, at man bruger bibliotekssystemleverandørens netpunktstrippel, og her skal leverandøren være oprettet i VIP og CULR.

Her skal vi bruge følgende oplysninger på systemleverandør:

  • Biblioteksnummer (AgencyId) (for systemleverandør)

  • Navn på kontaktperson

  • Email på kontaktperson

Derudover skal vi (DBC) vide hvilke biblioteker (agencies), som leverandøren kan agere for.

  • Liste af agencies som leverandøren kan agere på vegne af, fx

     
     

 

 

 

 

Brug af testsystem

Før man begynder at bruge produktionssystemet er det en god idé at teste førstegangssynkroniseringen, samt den løbende synkronisering af CULR mod DBC's testsystem.

Testsystemet findes her https://culrstaging.addi.dk/1.7/CulrWebService?wsdl

For at benytte det kræves de samme oplysninger som til produktion.

Start synkronisering af brugere

For at synkronisere skal man for hver bruger, man har i sit system, kalde createAccount i CULR.
Det er vigtigt at give besked til DBC, inden synkronisering af driftssystemet startes. Tidspunkt aftales ved at kontakte DBC Kundeservice https://kundeservice.dbc.dk.

 

 

Hvis en bruger allerede findes, får man blot en “account already exists”

Ved success får man følgende svar:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og man kan derefter forespørge på brugeren.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

Løbende synkronisering af brugere

For at holde CULR synkroniseret med den lokale state, skal der ved oprettelse af nye brugere også kaldes createAccount (se ovenstående)

Når en bruger slettes, skal der kaldes deleteAccount