Lånertjek i Bibliotek.dk

Sidst opdateret den 6.2.2024

Indhold


Formål

Formålet med Bibliotek.dk's lånertjek er at sikre at I kun modtager bestillinger via Bibliotek.dk fra lånere der er indmeldt på jeres bibliotek. Forudsætningen for, at det kan ske er, at jeres bibliotekssystem understøtter lånertjek (opslag i jeres bibliotekssystems lånerregister). Hvis I er i tvivl om dette, må I kontakte leverandøren af jeres bibliotekssystem.

Har I lånertjek slået til, sker følgende i Bibliotek.dk:

  • brugeren bliver bedt om at logge ind under bestilling
  • Bibliotek.dk kalder den fælles lånertjek-webservice bibliotekslogin (login.bib.dk) med de relevante parametre (brugerens bibliotek og brugerens CPR/Lånernummer/BrugerID og pinkode)
  • lånertjek-webservicen laver opslag i bibliotekets lånerregister og kontrollerer svaret (låner OK / låner ikke OK)
  • lånertjek-webservicen returnerer svaret fra lokalsystemet til Bibliotek.dk
    • er svaret Låner OK : brugeren ledes videre i bestilprocessen
    • er svaret Låner ikke OK : brugeren får en fejlmeddelelse "Noget gik galt" med mulighed for at rette sin indtastning

 

Lånertjek og VIP-basen

I slår lånertjek til ved at udfylde 4 forskellige afsnit i VIP-basen (VIP > Slutbrugere > Lånertjek):

  1. Opret lånertjekmetode (udfyld serveradresse mv.) - afkræv pinkode ved lånertjek (obligatorisk)
  2. Aktivér login.bib.dk (tillad slutbrugerlogin via login.bib.dk) 
  3. Aktivér Bibliotek.dk under Fælles lånertjekservice (hvis jeres bibliotekssystem kan håndtere lånertjek, og også selvom I har aktiveret bibliotekslogin).
  4. Udfyld parametrene til Lånertjek ved bestilling - dvs. angiv hvad der skal ske, hvis lokal lånerbase ikke svarer eller er nede.